Milan Rúfus
Rozjímanie o detskom smútku
(zo
zbierky Nové Modlitbičky)
Aj
detský žiaľ si občas poplače.
Či
na zemi, i v nebi-
Anjeli
jedia nielen koláče,
Ale
aj čierny chlebík.
Aj
deti majú nesplnené sny,
žalujú
Pánbožkovi.
Ale
keď stratia zúbok bolestný,
Rastie
im v ústach nový.
A veľkým
nie. Ako je svetom svet,
Im
zúbok nenarastie.
To
smie len dieťa:
Bôle
prebolieť
A ďalej
zbierať šťastie.
Kráľovstvo
Malých trvá.
Vládnu
snu
Záštita
Ježišova.
„ Kto ublížil by čo jen jednému
Z mojich najmenších...“
Myslíte na tie slová!
Úlohy:
Prečítajte si báseň a pokúste
sa o jej interpretáciu podľa vzoru z predchádzajúcej vyučovacej hodiny
(báseň M. Rúfus: Deti)
1.
Zamyslite sa nad: nadpisom básne,
záverom
básne.
2.
Všimnite si významové jadro básne.
3.
Vyhľadajte motívy básne a ústredný motív
básne.
4.
Nájdite kľúčové verše básne.
5.
Všimnite si kompozíciu básne: z hľadiska básnického
subjektu
z hľadiska tematického
6.
Snažte sa pochopiť báseň ako celok a zachyťte
svoje myšlienkové pochody logickou schémou.
Dobrý večer pani profesorka,
OdpovedaťOdstrániťospravedlňujem sa za nesplnenie úlohy, ale najprv si musím poriadne naštudovať poznámky z minulej hodiny, aby som mohla správne odpovedať na zadané otázky. Zároveň by som Vás chcela požiadať o konzultácie k tejto úlohe.
Ďakujem za pochopenie.
Milá Blanka,
OdpovedaťOdstrániťčakám Vás o 15, 00 na našom Literárnom krúžku.
Zamyslite sa nad básňou a pokúste sa vyjadriť svoje vnútorné pocity z básne. Teším sa na naše konzultácie.
Dobrý deň pani profesorka,
OdpovedaťOdstrániťna základe vzoru rozboru básne na minulej hodine som urobila analýzu básne M. Rúfusa „Rozjímanie o detskom smútku“.
1. Názov básne a biblický citát – záver - na jej konci majú spoločnú myšlienku – zamyslenie nad smútkom, utrpením detí, ktorého dôvod by sme mali poznať.
2. Významové jadro básne. Počas života sa striedajú šťastné i zlé obdobia tak ako sa obmieňajú deň a noc. Aj napriek fázam naplnených smútkom deti majú šancu, možnosť začať znovu a prežívať i prinášať šťastie. Túto výsadu majú podľa básnika len deti, nie dospelí.
3. Motívy básne a ústredný motív básne. Podľa môjho názoru ústredný motív básne tvorí citát z biblie, ktorý kladie dôraz na ochranu a šťastný život detí. Detí, ktoré sú pre nás vládcami, t.j. naším šťastím a budúcnosťou.
4. Nájdite kľúčové verše básne. Kráľovstvo Malých trvá.
Vládnu snu
Záštita Ježišova.
„ Kto ublížil by čo jen jednému
Z mojich najmenších...“
Myslíte na tie slová!
5. Z básne vyžaruje láska básnika k deťom, hlboké chápanie kolobehu sveta a úcta k životu.
Dobrý večer, pani profesorka,
OdpovedaťOdstrániťposielam Vám môj pokus o interpretáciu básne Milana Rúfusa.
1. Nadpis – podľa mňa je to zamyslenie sa básnika nad tým, čo deti bolí, uvažovanie, aké sú príčiny ich smútku, čomu sú vystavené a nevedia sa inak brániť, iba smútiť.
Záver – básnik akoby sa „vyhrážal“ ostatným, dospelým, aby deťom neubližovali, lebo ich potom stihne trest. Táto výpoveď nie je dokončená. V poslednom verši sa básnik obracia na čitateľov, aby to mali stále na pamäti. Neviem, či toto moje vysvetlenie je akceptovateľné.
2. S touto časťou som mala menšie problémy. V centre pozornosti básnika sú deti so svojím smútkom, ktorý však vedia prekonať, pretrpieť svoj nesplnený sen, ísť ďalej a tešiť sa na nové sny, ktoré sa im možno splnia.
3. Táto časť podľa mňa úzko súvisí s predchádzajúcou. Autor v tejto básni vyzdvihol svoju veľkú lásku k deťom a nie je ľahostajný k ich smútku, k ich trápeniu, ktoré v básni predstavujú ich nesplnené sny a túžby – „zúbok bolestný“. Tie však nevedia ostatní pochopiť ani im ich splniť, a preto deti cítia smútok a „žalujú sa Pánbožkovi“, hľadajú u neho útechu. A tento motív vrcholí v závere básne.
Motívy: - deti a ich žiaľ (anjeli, koláče, čierny chlebík....)
- porovnanie sveta detí a dospelých
- deti a ich ochrana Ježišom ( záštita Ježišova)
Rada by som vedela, či postupujem správne pri tejto interpretácii, preto by som, pani profesorka, potrebovala Vašu odpoveď a po nej by som úlohu dokončila. Ďakujem.