pondelok 26. novembra 2012

Interpretácia básnického textu(rozbor,analýza,výklad básne)



Milan Rúfus
                                   Rozjímanie o detskom smútku
                                       (zo zbierky Nové Modlitbičky)
                                  
                                   Aj detský žiaľ si občas poplače.
                                   Či na zemi, i v nebi-
                                   Anjeli jedia nielen koláče,
                                   Ale aj čierny chlebík.
                                  
                                   Aj deti majú nesplnené sny,
                                   žalujú Pánbožkovi.
                                   Ale keď stratia zúbok bolestný,
                                   Rastie im v ústach nový.

                                   A veľkým nie. Ako je svetom svet,
                                   Im zúbok nenarastie.
                                   To smie len dieťa:
                                   Bôle prebolieť
                                   A ďalej zbierať šťastie.

                                   Kráľovstvo Malých trvá.
                                   Vládnu snu
                                   Záštita Ježišova.
„ Kto ublížil by čo jen jednému
Z mojich najmenších...“
Myslíte na tie slová!



Úlohy:
Prečítajte si báseň a pokúste sa o jej interpretáciu podľa vzoru z predchádzajúcej vyučovacej hodiny (báseň M. Rúfus: Deti)

1.      Zamyslite sa nad: nadpisom básne,
                                         záverom básne.
2.      Všimnite si významové jadro básne.
3.      Vyhľadajte motívy básne a ústredný motív básne.
4.      Nájdite kľúčové verše básne.
5.      Všimnite si kompozíciu básne: z hľadiska básnického subjektu
    z hľadiska tematického
6.      Snažte sa pochopiť báseň ako celok a zachyťte svoje myšlienkové pochody logickou schémou.
  

4 komentáre:

  1. Dobrý večer pani profesorka,
    ospravedlňujem sa za nesplnenie úlohy, ale najprv si musím poriadne naštudovať poznámky z minulej hodiny, aby som mohla správne odpovedať na zadané otázky. Zároveň by som Vás chcela požiadať o konzultácie k tejto úlohe.
    Ďakujem za pochopenie.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Milá Blanka,
    čakám Vás o 15, 00 na našom Literárnom krúžku.
    Zamyslite sa nad básňou a pokúste sa vyjadriť svoje vnútorné pocity z básne. Teším sa na naše konzultácie.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobrý deň pani profesorka,
    na základe vzoru rozboru básne na minulej hodine som urobila analýzu básne M. Rúfusa „Rozjímanie o detskom smútku“.
    1. Názov básne a biblický citát – záver - na jej konci majú spoločnú myšlienku – zamyslenie nad smútkom, utrpením detí, ktorého dôvod by sme mali poznať.
    2. Významové jadro básne. Počas života sa striedajú šťastné i zlé obdobia tak ako sa obmieňajú deň a noc. Aj napriek fázam naplnených smútkom deti majú šancu, možnosť začať znovu a prežívať i prinášať šťastie. Túto výsadu majú podľa básnika len deti, nie dospelí.
    3. Motívy básne a ústredný motív básne. Podľa môjho názoru ústredný motív básne tvorí citát z biblie, ktorý kladie dôraz na ochranu a šťastný život detí. Detí, ktoré sú pre nás vládcami, t.j. naším šťastím a budúcnosťou.
    4. Nájdite kľúčové verše básne. Kráľovstvo Malých trvá.
    Vládnu snu
    Záštita Ježišova.
    „ Kto ublížil by čo jen jednému
    Z mojich najmenších...“
    Myslíte na tie slová!
    5. Z básne vyžaruje láska básnika k deťom, hlboké chápanie kolobehu sveta a úcta k životu.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dobrý večer, pani profesorka,
    posielam Vám môj pokus o interpretáciu básne Milana Rúfusa.
    1. Nadpis – podľa mňa je to zamyslenie sa básnika nad tým, čo deti bolí, uvažovanie, aké sú príčiny ich smútku, čomu sú vystavené a nevedia sa inak brániť, iba smútiť.
    Záver – básnik akoby sa „vyhrážal“ ostatným, dospelým, aby deťom neubližovali, lebo ich potom stihne trest. Táto výpoveď nie je dokončená. V poslednom verši sa básnik obracia na čitateľov, aby to mali stále na pamäti. Neviem, či toto moje vysvetlenie je akceptovateľné.
    2. S touto časťou som mala menšie problémy. V centre pozornosti básnika sú deti so svojím smútkom, ktorý však vedia prekonať, pretrpieť svoj nesplnený sen, ísť ďalej a tešiť sa na nové sny, ktoré sa im možno splnia.
    3. Táto časť podľa mňa úzko súvisí s predchádzajúcou. Autor v tejto básni vyzdvihol svoju veľkú lásku k deťom a nie je ľahostajný k ich smútku, k ich trápeniu, ktoré v básni predstavujú ich nesplnené sny a túžby – „zúbok bolestný“. Tie však nevedia ostatní pochopiť ani im ich splniť, a preto deti cítia smútok a „žalujú sa Pánbožkovi“, hľadajú u neho útechu. A tento motív vrcholí v závere básne.
    Motívy: - deti a ich žiaľ (anjeli, koláče, čierny chlebík....)
    - porovnanie sveta detí a dospelých
    - deti a ich ochrana Ježišom ( záštita Ježišova)

    Rada by som vedela, či postupujem správne pri tejto interpretácii, preto by som, pani profesorka, potrebovala Vašu odpoveď a po nej by som úlohu dokončila. Ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť